H Δημιουργικότητα στην Κοινωνικοπολιτισμική Μάθηση
Το ΓΕΛ Λάλα και το ΓΕΛ Πελοπίου στα πλαίσια της ενδοσχολικής επιμόρφωσης διοργάνωσαν επιμορφωτική συνάντηση την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2023
που υλοποιήθηκε από την Niki Lambropoulos, PhD Educator, Senior Researcher.
Η συνάντηση είχε ως θέμα: H Δημιουργικότητα στην Κοινωνικοπολιτισμική Μάθηση
Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία ανάπτυξης αποτελεί μία από τις πιο γνωστές και καινοτόμες θεωρίες ανάπτυξης στον τομέα της ψυχολογίας, η οποία συνεχίζει και στη σημερινή εποχή να έχει πολλούς οπαδούς και να επηρεάζει επιστήμονες διάφορων θεωρητικών ειδικοτήτων.
Εμπνευστής της ήταν ο Ρώσος ψυχολόγος Lev Vygotsky, ο οποίος τόνιζε το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η κοινωνία, και πρωτίστως οι γονείς, οι φροντιστές και οι συνομήλικοι, στην γνωστική και λειτουργική ανάπτυξη του κάθε ατόμου. Κατά τον Vygotsky δηλαδή η μάθηση βασίζεται στην αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους και η ανάπτυξη ακολουθεί ως αποτέλεσμα της κοινωνικής αυτής μάθησης.
Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία πραγματεύεται την ιδέα πως η ανάπτυξη του ανθρώπου προκύπτει από μία διαμεσολαβούμενη κοινωνική διαδικασία, κατά την οποία τα παιδιά αποκτούν τις πολιτισμικές αξίες τους, τις πεποιθήσεις τους και τις στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων μέσω της αλληλεπίδρασης με άτομα της κοινωνίας που έχουν περισσότερες γνώσεις.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Vygotsky ο άνθρωπος γεννιέται με τις βασικές ικανότητες για διανοητική ανάπτυξη, όπως είναι η προσοχή, η αίσθηση, η αντίληψη και η μνήμη. Σταδιακά όμως μέσω της αλληλεπίδρασης με το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον αυτές αναπτύσσονται και μετατρέπονται σε πιο αποτελεσματικές γνωστικές διεργασίες, στις οποίες ο Vygotsky αναφέρεται ως «ανώτερες γνωστικές λειτουργίες».
Σε αυτό συμβάλλει ιδιαίτερα το γεγονός πως η κάθε κοινωνία παρέχει ένα σύνολο εργαλείων διανοητικής προσαρμογής, κάποιες μεθόδους δηλαδή γνωστικής επεξεργασίας αλλά και στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων.
Τα εργαλεία αυτά βοηθούν τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τις ικανότητές τους με τρόπο που να είναι προσαρμοσμένος στην κοινωνία που ζουν.
Ο Vygotsky υποστήριζε πως αν προσφερθεί βοήθεια σε ένα μαθητή που βρίσκεται στη ζώνη επικείμενης ανάπτυξης για ένα συγκεκριμένο έργο, ο μαθητής θα αποκτήσει μεγάλη ώθηση για να ολοκληρώσει και να επιτύχει το έργο του.
02.Creativity-NikiLambropoulos-ESW422-1
Κανένα σχόλιο